Svar: Introduktion til vælling med modermælk?
2. februar 2006
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Først bliver jeg nødt til lige at sige, at jeg faktisk synes jeres lille dreng sover rigtig godt. Tænk at sove fra kl.18 til 01.30 - 7½ time; mere kan I altså ikke forlange af et barn på 4½ mdr. Men - det kunne være ønskeligt at den lange lur lå om natten:o) Måske kan det lade sig gøre, men måske kan det ikke og så må I være glade for at I har aftenerne sammen:o)
Med hensyn til vælling, så er det sådan at man faktisk kan springe dette over, når man ammer. Mange ammebørn går direkte til grøden i stedet og vælling er i princippet det samme som en tynd grød.
Vælling er det der hedder en tilskudsblanding, dvs. det gives som tilskud til anden mad (mælk eller skemad). Nogle børn har glæde af vælling og forældrene oplever at det mætter børnene mere, andre børn har ingen glæde af vællingen og har behov for grøden for at blive mere mætte.
Hvis man vælger at give vælling i alderen 4-6 mdr. så anbefales det at man kun giver max 2 flasker daglig. I begyndelsen kan I således prøve med en flaske om aftenen, f.eks. kl 22 når I selv gå i seng.
Det er prisværdigt at du selv vil lave vælling med din egen mælk og det kan du sagtens gøre. Du skal dog vide at med hensyn til allergi og allergiforebyggelse, så gælder dette kun indtil barnet er 4 mdr gammelt og der er således ikke grund til rent allergimæssigt at lave vælling på modermælk med mindre man ved der er tale om f.eks. mælkeallergi.
Hvis du vælger at lave vællingen selv med modermælk, så kan du følge denne opskrift:
1 dl vand
2 tsk. majsstivelse (fx maizena)
eller 1½ spsk. hirseflager, ris- eller majsmel (afhængig af mærke).
1 dl modermælk
Vand og stivelse (mel/flager) piskes sammen og bringes i kog under piskning. Skru ned for varmen, læg låg på og lad det småkoge. Afkøl grøden lidt og tilsæt så modermælken - pisk vællingen sammen. Vær opmærksom på at enzymerne modermælken kan gøre det hele lidt tyndere, når det har stået lidt.
Udmalket modermælk kan let opvarmes i en skål med varmt vand eller du kan opvarme det i mikroovn. Husk dog at mælken herefter skal rystes godt, så varmen fordeler sig jævnt. Modermælk kan endvidere godt dele sig og se mærkeligt ud i konsistens og farve, men det er okay. Mælk der har været varmet kan ikke bruges igen, men må desværre kasseres.
Håber dette er uddybende nok. Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske